Tandem LANG-D-314

Tandemleren

Tandemleren is een methode waarbij 2 studenten met verschillende moedertalen elkaar regelmatig ontmoeten en daardoor elkaars taal en cultuur leren beheersen. De bedoeling is om een VUB-student(e) die Frans als verplicht vak of als of keuzevak in zijn/haar programma heeft te koppelen aan een ULB-student(e). De voordelen hiervan zijn dat de student de taal echt gaat gebruiken en dat er een sterke motivatie is door persoonlijk contact met een leeftijdgenoot.

Hoe deelnemen?

Hoe deelnemen aan een tandemproject?
Maak een “profiel aan en ga op zoek naar een gesprekspartner
Stuur dan ter bevestiging een e-mail naar Tinne Debout (Tinne.Debout@ulb.ac.be) met de namen van beide tandempartners

OPGELET : alle profielen worden in januari verwijderd

Validatie

• De tandemuitwisseling telt voor 20% van het totaalcijfer mee. Op het mondeling examen krijg je mogelijk een vraag over deze uitwisseling.

 

• Aantal ontmoetingen: 6 ontmoetingen van 2 uur per semester (waarvan 1 uur in het Nederlands).

 

• Af te geven aan de leraar Nederlands:

1. Dossier :

Schrijf 2 à 3 pagina’s (Times New Roman/ 1.5 interlinie/lettergrootte 12). Het dossier moet de volgende gegevens bevatten:

  • Gegevens van de tandempartner
    – Naam en voornaam
    – E-mailadres
    – Waar komt jouw tandem vandaan? Waar woont jouw tandempartner?
    – Welke studie volgt jouw tandempartner?
    – Welke universiteit/hogeschool?
    – Waarom volgt jouw partner het tandemproject?
    – …
  • Activiteitenkalender
    – Hoe hebben jullie met elkaar afgesproken (per e-mail, sms, telefoon…)? Hoe is het eerste contact verlopen?
    – Welke activiteiten hebben jullie gedaan? Noteer de datum van de activiteit, een korte beschrijving van de activiteit en de duur van de activiteit. Suggesties: iets gaan drinken, een film bekijken, een stad bezoeken, shoppen, theater, concert, sporten…).
    – Waarom hebben jullie voor deze activiteiten gekozen?
  • Taal
    – Over welke onderwerpen/thema’s hebben jullie gesproken?
    – Welke specifieke taalfouten maakte je?
    – Verbeterde jouw partner jou? Hoe?
    – Heb je vooruitgang geboekt in het Nederlands door het tandemproject? Op welk vlak?
    – Voel je je meer op het gemak in het Nederlands? Durf je nu meer spreken? Leg uit.
  • Algemeen
    – Wat vind je van het tandemproject? Ben je positief of negatief?
    – Waarom heb je voor het tandemproject gekozen?
    – Wat heeft deze ervaring jou bijgebracht? Wat heb je geleerd?
    – Welke moeilijkheden hebben jullie tijdens de activiteiten ondervonden (te weinig tijd om af te spreken, geen gemeenschappelijke interesses, mijn tandem heeft afgehaakt… )?
    – Wil je dit project volgend jaar verderzetten? Waarom wel/niet?

2. CD/USB met kort opgenomen fragment

(enkele minuten) als bewijs

Contact

Tinne Debout (Tinne.Debout@ulb.ac.be)
026503254